آشنایی با سازمان ثبت احوال

آشنایی با سازمان ثبت احوال


سازمان ثبت احوال کشور، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل می­باشد و از لحاظ قانونی تابع وزارت کشور است و از نظر تصمیم­گیری یک سازمان نتیجه متمرکز محسوب می­شود.

کلیه ادارات ثبت احوال تابع اداراه مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آین نامه­های مصوب در سطح کل کشور می­باشند. بر اساس آخرین بررسی­های انجام شده این سازمان بالاترین میزان خدمات را به خود اختصاص داده و بیشترین مراجعه کننده را داشته است.

آرم سازمان ثبت احوالدر تاریخ اول(مهر) 1297 بنا به تصویب هیئت دولت، اداره سجل احوال در وزارت کشور تاسیس شد و از آن تاریخ، اولین بار در شهر تهران مامورین شهرداری با تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه بین مردم مبادرت به ثبت وقایع چهارگانه در دفاتر مربوط کردند. قانون مصوب 24 خرداد 1304 نیز مقرر نمود از تاریخ تاسیس اداره ثبت احوال در هر منطقه تمام اتباع ایران باید شناسنامه بگیرند و بدنبال آن وزارت کشور اداراتی بنام اداره سجل احوال در شهرستان­ها دایر و شروع به صدور شناسنامه و ثبت وقایع مذبور نمود. بر اساس قانون مصوب 20 خرداد 1307 اداره کل آمار و ثبت احوال بنام اداره کل احصائیه و سجل احوال تابع وزارت کشور تاسیس و مستقلا شروع به کار نمود. بعد از آن نیز در تاریخ 1319 قانون و آیین­نامه تهیه و تدوین و پس از سیر مراحل قانونی به ثبت احوال ابلاغ و با عنوان اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر نام یافت. در تیر ماه سال 1355 قانون سازمان ثبت احوال کشور به تصویب رسید و فعالیت­ها و شرح وظایف این سازمان در شکلی نوین آغاز و در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در پاره­ای از مواد قانون مذکور به عمل آمد.

 

وظایف سازمان ثبت احوال کشور:

- ثبت ولادت و صدور شناسنامه

- ثبت واقعه فوت و صدور گواهی فوت

- تعویض شناسنامه­های موجود در دست مردم

- ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات

- صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه

- تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی

- جمع­آوری تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن

- اختصاص شماره ملی به اتباع ایرانی

- صدور کارت شناسایی ملی

- وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است

مقررات و آیین نامهای اجرایی:

آیین نامه اجرایی سازمان از نخستین مراحل اجرای قانون ثبت احوال تدوین شده و سیر تکاملی خود را طی کرده­است. طبق این مقررات در مورد رعایت اصل محرمیت، جلوگیری از تزلزل اسناد، ضوابط مربوط به حداکثر مهلت قانونی برای ثبت رویداد، اعلام کنندگان رویداد، نحوه صدور المثنی در صورت فقدان شناسنامه، دریافت هزینه ثبت و صدور و نظایر اینها مشخص گردیده است. طبق قانون حداکثر مهلت قانونی اعلام ثبت ولادت 15 روز و برای وفات 10 روز است. و  همچنین تابع آراء وحدت رویه و مصوبات قوه قضاییه و احکام دادگاه­ها نیز می­باشد.

پرچم جمهوری اسلامی ایران
بالای صفحه
برو به بالای صفحه
دسترسی سریع